Interview med en elbilist, der altid lader ude
At have elbil uden mulighed for hjemmeopladning kan virke som en udfordring for mange. Men for 72-årige Knud Fink Ebbesen, der kører i en Volvo XC40, fungerer det faktisk overraskende godt. Han har haft elbil i knap et år – og fortæller her om sine erfaringer med at lade ude, på farten og i udlandet.
Fra benzin til el – for miljøets skyld
“Jeg har haft bil, siden jeg var atten,” fortæller han med et smil. “Gennem årene har jeg kørt i Renault, VW og Volvo – og nu altså en el-Volvo. Det var først og fremmest miljøet, der fik mig til at skifte. Jeg tænkte, nu er tiden kommet.”
Altid på offentlige ladestandere
For mange elbilister foregår langt det meste af opladningen hjemme i carporten, men sådan er det ikke her:
“Jeg har ikke mulighed for at have hjemmeopladning, så jeg lader altid ude,” fortæller han. “Det fungerer faktisk fint. En gang imellem virker en lader ikke, og det er irriterende – men ellers går det som regel smertefrit.”
De eneste gange, han slipper for at bruge offentlige standere, er når han besøger sine børn. “Min datter på Sjælland og min søn i Schweiz har begge elbil og egen oplader. Det er praktisk,” siger han.
IONITY-fan og faste vaner på farten
Når turen går længere ud – for eksempel sydpå mod Schweiz – er IONITY fast følgesvend.
“Jeg har et IONITY-abonnement, og det er jeg rigtig glad for. Jeg bruger det på alle lange ture. Stationen i Korsør er min favorit – den er kæmpestor, og der er altid plads. Ellers bruger jeg de stationer, der ligger langs de tyske motorveje.”
At finde lynladere undervejs giver ham ingen problemer. Det eneste, der kan stresse, er tanken om ventetid.
“Jeg har kun én gang oplevet, at der var kø, og det var i Tyskland. Det var virkelig nervepirrende, for man aner ikke, hvis tur det er. Jeg savner et system – måske en form for ’ventebane’, så man kan holde i kø. Det sidder stadig i baghovedet, hver gang jeg nærmer mig en lader.”
Når bilen lader, bliver tiden udnyttet til lidt ro: “Jeg drikker en kop kaffe, strækker benene og går på toilettet. Det passer egentlig meget godt tidsmæssigt.”
Byer, udland og apps
I hverdagen orienterer han sig typisk hjemmefra, men sjældent har han brug for at lade i byerne.
“Jeg har stor erfaring med at lade i udlandet, især i Schweiz, men jeg oplever ikke den store forskel i forhold til Danmark. Det fungerer nogenlunde ens.”
Til at finde ladestandere bruger han A Better Route Planner i udlandet, og herhjemme er det OK’s app og Norlys.
“De fungerer godt. Jeg prøvede Monta én gang, men det var besværligt,” siger han med et grin.
Hvis der er ét punkt, han gerne ser forbedret, er det betalingsdelen:
“Det ville være dejligt, hvis man bare kunne bruge sit Dankort alle steder. Men jeg ved godt, det nok er svært med alle de forskellige abonnementsordninger.”
Danmark som elbilland
Generelt synes han, det er nemt at være elbilist i Danmark.
“Det fungerer faktisk rigtig godt. Der er mange lademuligheder, og jeg synes, Danmark ligger godt placeret sammenlignet med andre lande.”
Men der er stadig plads til forbedringer:
“Min kæphest er de situationer, hvor der er kø ved laderne. Jeg savner mere ordnede forhold – bare så man ved, hvem der er næste. Det ville gøre en stor forskel.”
Et godt råd til nye elbilister
Afslutningsvis har han et simpelt, men nyttigt råd til nye elbilister, der skal lade ude for første gang:
“Tag det roligt – og find ud af, hvordan din ladeløsning fungerer. Skal du sætte kablet i først og derefter aktivere betalingen, eller er det omvendt? Det lyder banalt, men det gør hele forskellen, når man står der første gang.”
Elbil Klubben takker for interviewet og for de ærlige erfaringer med livet som elbilist uden hjemmeopladning.