Ofte stillede spørgsmål om elbiler
– Her finder du svar på de mest almindelige spørgsmål om elbiler – lige fra hvordan de fungerer, opladning og rækkevidde, til økonomiske fordele og miljøpåvirkning. Uanset om du overvejer at købe en elbil eller blot er nysgerrig på den nyeste teknologi, har vi samlet alt, du behøver at vide for at træffe et informeret valg.

Her er 6 hurtige tips fra ELBIL KLUBBEN
Med benzin- og dieselbiler er det enkelt at beregne prisen for at tanke, da du altid kan se prisen ved standeren. Når det gælder elbiler, er det mere komplekst, fordi flere faktorer spiller ind, og der er forskellige strømleverandører.
Som elbilsejer afhænger prisen på opladning af flere ting: Har du din egen ladeboks, leaser du en, eller har du et abonnement på strøm? Abonnementsløsninger har ofte en fast pris, men kan blive dyrere, hvis du ikke kører meget. Derudover varierer prisen også, alt efter om du lader derhjemme eller på offentlige ladestationer.
Elbilers rækkevidde varierer afhængigt af modellen, men ligger typisk mellem 200 km og over 500 km ved blandet kørsel på en fuld opladning. Kører du derimod udelukkende på motorvej, vil strømforbruget stige markant. Ifølge flere biltest kan Tesla Model 3 Long Range AWD køre omkring 460 km ved konstant 110 km/t på motorvej, mens VW ID.3 klarer cirka 300 km, og MG ZS EV Luxury når omkring 200 km.
Hvis du kører i byen eller på landeveje, vil du typisk kunne opnå en længere rækkevidde pr. opladning.
I Danmark kører bilister i gennemsnit omkring 40 km om dagen, hvilket nemt dækkes af elbilernes kapacitet. Alligevel oplever mange rækkeviddeangst – frygten for ikke at kunne køre langt nok på en opladning eller løbe tør for strøm på ubelejlige tidspunkter.
Der findes mange elbiler med anhængertræk, men deres trækkapacitet varierer. Hvis du har brug for en elbil, der kan trække en campingvogn eller tung trailer, er udvalget dog stadig relativt begrænset.
Blandt de elbiler, der kan trække mest, finder du modeller som Tesla Model 3, Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC og Tesla Model X – som også er i den højere prisklasse.
Hvis du har behov for at trække tung last, kan det derfor være værd at overveje en plugin-hybrid. De har et større udvalg af modeller med høj trækkapacitet og kan ofte være billigere end rene elbiler.
Det er bestemt muligt at tage på bilferie med en elbil, men der er nogle ekstra detaljer, du skal være opmærksom på i forhold til en traditionel bil.
1. Start med at kortlægge hurtigladerne langs din rute hjemmefra. Det gør det lettere at beslutte, hvornår og hvor du skal oplade undervejs. En nyttig ressource er f.eks. plugshare.com.
2. Opret en brugerkonto hos de vigtigste ladeoperatører, der har ladestandere på din rute. Det er normalt gratis, og det sparer dig tid, når du når frem til ladestanderen. Det kan også være en fordel at få tilsendt en ladebrik.
3. Hvis din rejse strækker sig over flere dage, så vælg et hotel med ladefaciliteter. På den måde kan bilen oplades, mens du sover.
4. Undersøg lademuligheder tæt på din destination, såsom en hurtiglader eller en langsommere ladestation i gåafstand fra dit opholdssted. Du vil helst ikke bruge tid på at lede efter strøm, når du er på ferie.
5. Kend din bil godt. En grundlæggende forståelse af, hvad der påvirker rækkevidden, samt hvordan bilens infosystem og apps fungerer, kan give dig større ro i sindet.
6. Batteriet lades hurtigst, når det er mellem 10 % og 75 % opladet. Planlæg derfor dine opladninger, så du holder det inden for dette interval.
7. Overvej din næste strækning, mens du lader, og hav en backup-plan klar, hvis noget uventet sker, som en defekt ladestation eller ændrede kørselsforhold.
8. Glem ikke at medbringe ladekabler og eventuelle adaptere til lokale strømstik.
Flere undersøgelser indikerer, at elbilernes batterier – også kendt som højvoltsbatterier – har en bedre levetid end forventet. Dette er også FDMs erfaring.
Over tid vil batteriets kapacitet dog gradvist falde, hvilket betyder, at rækkevidden kan blive kortere, end den var, da bilen var ny.
Batteriet i en elbil er typisk dækket af garanti, som ofte strækker sig over 8 år eller 160.000 km. Hvis der sker en betydelig degradering før dette, vil garantien dække omkostningerne ved reparation eller udskiftning af batteriet.
Mange antager fejlagtigt, at hele batteriet skal skiftes, hvis det taber en del af sin kapacitet. I dag er det imidlertid muligt at udskifte dele af batteripakken, hvilket er både mere økonomisk for forbrugeren og bedre for miljøet.
Hvor hurtigt batteriet slides, varierer fra model til model. Undersøgelser har vist, at hyppig hurtig- eller lynopladning (DC-ladning) kan øge degraderingen på grund af den varme, der genereres i batteripakken.
Elbiler kan ofte køre flere hundrede kilometer på en fuld opladning.
Vintertip #1
Elbilens rækkevidde mindskes, jo lavere temperaturen bliver. For hver grad under 20 grader kan du forvente, at rækkevidden falder med cirka en procent. Det betyder, at hvis du kan køre 400 km på en opladning ved 20 grader om sommeren, så kan du kun nå omkring 320 km ved 0 grader – og endnu kortere ved minusgrader. Hvis du ofte kører korte ture, hvor kabinen skal varmes op hver gang, kan det også påvirke rækkevidden betydeligt.
Vintertip #2
Mange elbiler har en funktion til at forvarme kabinen på et bestemt tidspunkt. Dette kan du gøre enten via bilens display eller en app. Hvis du for eksempel ved, at du skal køre kl. 8 hver morgen, kan du forberede bilen, så den er varm, og isen er smeltet fra ruderne, når du skal afsted. Hvis bilen er tilsluttet laderen, går opvarmningen ikke ud over rækkevidden. Vær dog opmærksom på, at opvarmning kan være dyrere, da det ofte koster mere at lade om dagen end om natten.
Vintertip #3
Elbiler er generelt tungere end benzin- og dieselbiler, og mange af dem har baghjulstræk. Dette gør det vigtigt at skifte til vinterdæk i vinterføre. Husk, at fælgene skal være godkendt til bilens højere vægt, og dækkenes bæreevne skal også opfylde kravene.
Vintertip #4
Hvis du er vant til at bruge bilens regenerering for at forlænge rækkevidden, kan du ikke forvente samme effektivitet i kulden. En kold elbil opsamler mindre energi ved opbremsninger sammenlignet med en varm bil.
Vintertip #5
Hvis din bil kan varme batteriet op før hurtig- eller lynladning, er det en god idé at aktivere opvarmningen i god tid, inden du ankommer til ladestationen. Det kan spare dig tid ved laderen.
Vintertip #6
Hvis du skal lade bilen udenfor, og der er risiko for isslag, så dæk ladedækslet og -stikket til med en klud eller lignende. Dette kan forhindre, at ladestikket fryser fast.
Vintertip #7
Elbilen bruger meget strøm på at varme kabinen op og holde den varm. Hvis du kører alene, kan det være en god idé at sætte klimaanlægget et par grader koldere end normalt og i stedet benytte sæde- og ratvarme. Har din bil en varmepumpe, vil den bruge mindre strøm på at opretholde varmen i kabinen.